Offentlige informationer - Ejerforeningen Vestre Strand 2

Offentlige informationer

Informationer > Offentlige informationer

Guldborgsund Kommune

Danmarks sydspids er i bevægelse

Guldborgsund kommune har søsat Gedser-visionen, som sætter gang i både mennesker og natur på Danmarks sydspids - Gedser. Der er ikke tale om et enkelt projekt, men en perlerække af initiativer fra offentlige og private aktører. Visionen er at sætte gang i den positive udvikling i Gedser til gavn og glæde for borgerne og de mange turister.

”Gedser by og odde burde få mange flere besøg hvert år”, siger John Brædder, der er formand for styregruppen bag Gedser-visionen. ”Byen emmer af historie og Gedser Odde er Danmarks sydligste punkt, men vi må erkende, at meget er i forfald i øjeblikket. Det er den udvikling, vi vil vende på alle områder”, tilføjer John Brædder.

Først og fremmest skal Gedser by forskønnes, og det skal være lettere at komme fra byen og ud til Gedser Odde - Danmarks og Skandinaviens sydspids. Der er indtil videre afsat 14.5 mio. kr. til udvikling af Gedser, der er finansieret af Velfærdsministeriet, Fødevareministeriet og Guldborgsund Kommune.

Byfornyelsen og adgangen til sydspidsen er blot to blandt mange projekter, som har forskellige indfaldsvinkler til en fuldstændig fornyelse af Gedser-området. Natur, kultur, arkitektur, erhverv og meget mere.

Der er stor opbakning til udviklingen blandt Gedsers beboere, som har været involveret i udviklingen af deres område fra første færd.

Udkantsområde i midten

Gedsers udvikling hænger uløseligt sammen med Europas historie. I 1873 besluttede rigsdagen at anlægge en ny færgehavn i Gedser og en jernbane fra København derned. Dermed blev Gedser en vigtig by på den direkte forbindelse mellem Berlin og København. De første jernbanefærger blev sat ind i 1903.

Efter 2. verdenskrig flyttede Tysklands hovedstad mod vest - og trafikken flyttede efter.

Med Europas åbning mod øst og Berlins genkomst som hovedstad, ligger Gedser atter midt på vejen mellem hovedstæderne - København og Berlin.

”Vi gør nu en konkret indsats for bedre at udnytte, at der hvert år er 1.7 millioner passagerer, der tager turen med færgerne mellem Gedser og Rostock og dermed gør et kortere eller længere ophold i Gedser”, understreger Ole Bronné Sørensen, der er næstformand for styregruppen bag Gedser-visionen.

De projekter, der indtil videre er på tegnebrættet, er beskrevet i ”Gedser, mennesker og natur i bevægelse - Danmarks sydligste by og odde. Et program for områdefornyelse for Gedser by og Gedser odde, som Byrådet har godkendt på sit møde den 15. januar 2009.

Link til Gedser,mennesker og natur i bevægelse

Forslag til Kommuneplan 2009-2021